עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

אשקלון : נייר עמדה לפיתוח כלכלי – ד"ר שלמה סויסה

אשקלון : נייר עמדה לפיתוח כלכלי – ד"ר שלמה סויסה

העירייה כמובילה ומתכללת, היא הארגון בעל האחריות והסמכות על המרחב המוניציפלי ובתוכו גם תחום התעסוקה. ראש העיר והעירייה עצמה מפעילה שירותים ומקדמת מדיניות המשפיעה באופן ישיר ועקיף על המסחר והתעסוקה: החל מחינוך, מרכזי צעירים, שטחי מסחר, וכלה בחברות כלכליות ועוד. כל אלו ממצבים את הרשות כפונקציה שנדרשת להוביל ולתכלל מהלכים לקידום תעסוקה בעיר.

התפיסה הכלכלית באשקלון מבקשת להעניק "דג" לכל תושב בדמות הבטחות על מיסוי והטבות. או לחילופין בקשו בעירייה לקדם תעשיות ולזכות בהנחות וסיוע, שתי הגישות שגויות.

התעשייה שייכת לעבר, אזורי התעשייה הקיימים בעיר אפילו עם הטבות, סיוע או פטורים, אינם המזור הכלכלי לעיר. המצב הנוכחי ללא פריצה קדימה ישאיר את אשקלון מאחור, ממש כמו רומניה כמדינה באיחוד האירופי. הגידול המואץ של אוכלוסיית אשקלון מהמימוש המהיר של הסכמי הגג הביא גידול בכמות התושבים, ללא כל התייחסות למרכיב הכלכלי/ תעסוקתי.

נתונים כללי:

שטח מסחר ומשרדים בעיר:           2.3% בלבד משטח העיר.

שטח אזורי תעשייה וותיקה בעיר: 4.2%

משתכרים עד שכר מינימום:         39.5%

מקבלים דמי אבטלה :                   16.9%

עסקים נסגרים בשנה:                     31%

גיל מובטלים ממוצע:                       40.     

העמדה הכלכלית:

תכנית עבודה עירונית לקידום כלכלי ותעסוקתי מחייב בשקעה בקידום של : מסחר, שירותים עסקים קטנים, חממות טכנולוגיות, מפעלים עתירי ידע וחינוך.

 בכדי למשוך עסקים קטנים, מסחר ושירותים, העיר צריכה להציע את כל סוגי העובדים, לא רק עובדי כפיים . העירייה צריכה להציע שטחי מסחר או לקדם שטחים קיימים, להגדיל את שטחם או ליצור בהם התחדשות מותאמת, כזו שתמשוך עסקים שירותים ועמם קונים.  

עסקים קטנים, מסחר ושירותים: תכנית עבודה.

העסקים הקטנים, שנחשבים לעמוד השדרה של כלכלת העיר קורסים, סיבוב במרכז העסקים הגדול בעיר, מגדל, מגלה שורות חנויות סגורות, חלקם במכירת חיסול והשאר מחזיקים בקושי. סגירת העסקים בעיר הנם תוצאה ישירה של חוסר תכנון עירוני לתעסוקה.

בשנים האחרונות גברה המודעות לחשיבותם של העסקים הקטנים לכלכלה המקומית. עסקים קטנים הם המנוע לצמיחה וליצירת מקומות תעסוקה, בהיותם חדשניים, נמרצים ובעלי כושר הסתגלות לנסיבות משתנות. מהפכות התקשורת והמחשוב הפחיתו מהיתרונות המסורתיים לגודל. רוב העסקים הקטנים בעיר הפזורים במרכזי העסקים הוותיקים והמיושנים.

חיזוק המרכזים העירוניים.

חיזוק המרכזים, מגדל, מרכז ג', שפירא, אפרידר ועוד. מרכז עיר חי ומשגשג הוא מרכיב משמעותי באיכות החיים, ובקידום המסחר השירותים וביסוס העסקים הקטנים. קניונים חדשים, שנפתחו בשולי העיר, "גונבים" את הולכי הרגל הלקוחות הפוטנציאליים של עסקים בעיר ותנועתם ברחובות המסחריים הולכת ומידלדלת. הדבר מביא לדעיכה של מרכזי העיר הוותיקים.

מרכזי העיר המסחריים, חייבים לעבור התאמה מבנית,  מגדל לא יכולה להישאר מותאמת לשנות החמישים, אלא חייבת התחדשות, לא בדמות פנסים ומדרכות משתלבות, אלא בשינוי תכנוני הכולל תכנית המגדילה את שטחי המסחר, מפנה את הישן ובונה מרכזי מסחר חדשים, לא לפני שמקימה בשטחים הריקים בעיר מתחמי תעסוקה מסחר ומגורים, בכדי לאפשר לבעלי העסקים להמשיך את פרנסתם, ולהגדיל את תנועת התושבים. 

חיזוק העסקים והמסחר:

משנים את מדיניות הארנונה לטובת העסקי

משרד הפנים מאפשר לראש עיר לקיים הנחה בארנונה לתמרץ עסקים במרכזי העיר והשכונות, ולקבוע תעריפי ארנונה מוגדלים לעסקים אשר פוגעים במרקם העסקי הכללי בעיר, כגון קניונים בכניסה לעיר. באשקלון תעריף ארנונה לעסקים בין הגבוהים בארץ, זאת בכדי לאזן בין הפער של ארנונה למגורים ושטחי המסחר המועטים בעיר, פועל יוצא, מספר עסקים לא גדול מממן גוף גדול עד קריסה.

 

תעריף חדש ומופחת בארנונה לעסקים במרכזי העיר הוותיקים. פריט חיוב זה נועד להעניק יתרון תחרותי לעסקי רחוב על פני מסחר בקניונים ולסייע בהפיכת המרכזים הוותיקים למרכזי המסחר, הכלכלה והעסקים המובילים של העיר.והשכונות בהם הם ממוקמות.

עידוד מסחר  – תעריף חדש ומופחת לעסקים קטנים ממוקדי מסחר ושירותים שיוקמו במרכזים הוותיקים.

הקמת מנהלת קידום עסקים ויזמות:

הקמת מנהלת לקידום העסקים והתעסוקה, אשר תהווה זרוע עירונית לסיוע ובית לעסקים שיספק כדלקמן:

הליכי רישוי:

כלל ידוע הוא כי הליך של פתיחת עסק המצריך רישיון עסק, כואב גם בראש וגם בכיס.

במנהלת העסקים שתקום, עוסק יגיש את הבקשה לרפרנט של המנהלת אשר יפנה את הבקשה אל שאר גורמי הרישוי. המנהלת היא הקשר הכמעט בלעדי של העוסק בקבלת הרישוי, תוך קבלת מידע ועדכון באמצעות מערכת עירונית ממוחשבת.

העדפת עסקים מקומית במכרזי העירייה:

עירייה בראשותי, יכולה לקבוע העדפה של עסקים מקומיים, העדפה של רשות מקומית במכרזים את העוסק המקומי בשיעור הנחה של עד 10% יהיו קבילים בבתי המשפט. כל זה בתנאי שלא תהיה פגיעה באיכות השירות לתושב.

תנאים מוקדמים:

מכרזי העיר בוחנים ניסיון קודם של מציע, פעמים רבות החברה הזוכה אינה ביצעה בפועל את העבודות, תנאי שמאפשר כניסה של ארגוני פשיעה למכרזי העירייה. תנאי זה ייבחן בניסיון המבצע בפועל.

תעריפי מכרז:

קביעת אגרות השתתפות במכרזי העירייה גבוהים ומונעים רבים מלרכוש את מסמכי המכרז ולהציע הצעה. עיר בראשותי תקבע סך השתתפות נמוך של מאות שקלים בודדים למכרז ותפעל מול שר הפנים לבטל כליל את הדרישה לאגרה. 

תנאי תשלום:

המחוקק קבע כי בגין מתן שירותים תשלם העירייה לספק בתוך 30 ימים, העירייה בוחרת לשלם 30 יום מרגע סיום השירות, מה שמקשה על עוסקים. עירייה ברשותי תשלם את התמורות לפי שלבי ביצוע.

ייעוץ וליווי:

כל עסק אשר יגיש בקשה לרישיון עסק, יהיה זכאי לבניית תכנית עסקית בחסות העירייה.

ייעוץ משפטי ללא עלות לבעלי עסקים, ייעוץ חינם ובניית קמפיינים לקידום העסק ברשתות החברתיות כנסים והשתלמויות.

תוכנית לעידוד מסחר מקוון

נפעיל תכנית "מסחר מקוון" במטרה לעודד עסקים קטנים ובינוניים להשתתף במסחר דיגיטלי. עסק שהיה מעוניין להקים פלטפורמה של חנות מקוונת יהיה זכאי לקבל מהעירייה חבילת סיוע של ייעוץ וסיוע טכני.

רכש ציבורי

הגדלת הרכש של העירייה מעסקים קטנים ובינוניים בעיר. סיוע בהנגשת מידע לעסקים מקומיים על מכרזים ציבוריים.  התווית שיקול הדעת של ועדות מכרזים בקביעת גובה הערבות, במתן פטור מערבות במקרים מסוימים, וכן באמצעות הקלות בדרישות הביטוח.

שדרוג המידע הזמין באינטרנט בתחום המכרזים

מידע זמין נגיש ובהיר מאפשר לחסוך זמן וכסף, וכן מייעל מבחינת העסקים המעוניינים לפעול בעיר את הליך העבודה.

עידוד עסקי בילוי ותרבות

פריט חיוב חדש ומופחת בארנונה לעסקים בתחום הבילוי, שתכליתו עידוד ופיתוח חיי החברה והתרבות בעיר ומתן מענה לצעירים.

הגדלת שטחי תעסוקה ומסחר:

גידול המואץ של אוכלוסיית העיר נובע מהמימוש המהיר של הסכמי הגג שתורגם לשיווק של אלפי יח"ד בטווח זמן קצר יחסית ויוצר הגירה חיובי. כתוצאה מכך, חל גידול במספר המועסקים שהם תושבי העיר על עמוד שדרה כלכלי של עיר קטנה.

אשקלון רק 2.3% משטח העיר מוקד למסחר ומשרדים, ורק 4.2% לתעשייה. רק מנתונים אלו ניתן ללמד כי אשקלון לא קידמה את תחום המסחר, ונותרה עם כלכלה מיושנת בדמות תעשיה. 

במטרה להבטיח איכות חיים גבוהה לתושבי העיר, יש לפתח ולהעצים נכסים מניבים בעיר, פיתוח אזורי תעסוקה קיימים והקמת אזורי תעסוקה חדשים, כבסיס להפיכת העיר למוקד כלכלי אזורי.

אשקלון צריכה לקדם תכנון מגורים לאוכלוסיות מבוססות, לא רק מחיר למשתכן, מגורים לאוכלוסייה חזקה יותר כלכלית, שתוכל להכניס לעיר תזרים מזומנים שיישאר בעיר.

הקמת מכללה טכנולוגית והכשרה מקצועית:

אשקלון צריכה להתקדם בחינוך איכותי, להגדיל את האקדמיה שתהיה מותאמת לשוק התעסוקה המודרני, גם בתחום הטכנולוגי בכדי ליצור ולהגדיל את מסחר, השירותים והעסקים בעיר.

יצירת תוכנית הכשרות, להשכלה טכנולוגית והכשרה מקצועית מותאמת לדרישות התעסוקה כיום. קידום השכלה מותאמת תביא עמה יזמות, עסקים ושירותים באמצעות אוכלוסיות מבוססות כלכלית ובקבלת כח אדם מתוך העיר.

לטיב ההכשרה של העובד השפעה משמעותית על הכלים איתם ישתלב בשוק העבודה. הפניה לאקדמיה כיום הינה בשיעורים נמוכים לתושבים בעשור השלישי נמוכים מאוד. על העירייה לקדם ולהקים מערך הכשרות מקצועיות ייעודיות המותאם לשוק העבודה ולצרכי המעסיקים במגוון רחב של סוגי תעסוקה.

שדרוג והרחבת ההכשרות הטכנולוגיות, בניית מערך תומך להכשרה, פיתוח מסלולי התמחות

בשיתוף התעשייה, הענקת הלוואות מותנות.

הפיכת מכללת אשקלון לאוניברסיטה:

חינוך אקדמאי מותאם תעסוקה הוא כלי חשוב מאוד בקידום כלכלת העיר. הפיכת המכללה לאוניברסיטה תביא עמה גידול בהיצע הקורסים והחוגים, ברקע המרצים, בגובה שכר הלימוד, ביחס לסטודנטים ועוד. גם התפקיד החברתי שהן ממלאות שונה: מרב המחקר האקדמי מתקיים באוניברסיטאות, ואילו המכללות הן מכשיר למוביליות חברתית, למתן הזדמנויות לכלל האוכלוסייה, ולמענה לצורך של המשק בכוח עבודה משכיל ומיומן המגיע מוכן לשוק התעסוקה.

אשקלון צריכה לקבוע לה למטרה את קידום אקדמיה שתהיה מותאמת לשוק התעסוקה, להקים מכללה טכנולוגית והפיכת מכללת אשקלון לאוניברסיטה הוא הכרח עירוני חשוב ביותר לקידום התעסוקה.

הקמת חממות טכנולוגיות:

קידום ויזמות טכנולוגית,  לתת הכשרה והתנסות פרקטית ליזמים, לקדם מיזמים עסקיים מהירי צמיחה, כולל זיהוי מהיר של Go No/Go, .  במטרה לזרז את הפיכתם של רעיונות טכנולוגיים חדשניים, הנמצאים בשלב פיתוח ראשוני, לחברות הזנק המגיעות לאבן דרך מימונית ומתאימות לגיוס השקעות הון פרטי. עידוד תוך מתם הנחות וסיוע עירוני.

תעריפי ארנונה מופחתים לתעשיות עתירות ידע במתחם רובע החדשנות: באמצעות הפחתת הארנונה לתעשיות עתירות ידע .

אשקלון חייבת לקדם חממות טכנולוגיות מחקר ופיתוח, בכדי לקיים זאת, צריכים לקדם אקדמיה מתאימה, מה שמחייב שיפור ברמת החינוך בעיר, כי אוכלוסייה חזקה לא תגיע לעיר בה החינוך למצוינות עומד על 10%.