עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

      אשקלון מעל הממוצע ברמת הפשיעה- ד"ר שלמה סויסה מועד לראשות העיר

 

                                                          פאבלת אשקלון

מזה תקופה אשר מחמירה בחודשים האחרונים, שרחובות העיר הפכו לזירות פשע. אירועי שוד, רצח, הצתות, סחטנות ותקיפת עובדי רשות, לא הביאו את תומר לפעול. נתוני הפשיעה של התנועה לחופש המידי ממקמים את אשקלון גבוהה ברמת הפשיעה. כל הברכות להנהגת העירייה.   ד"ר שלמה סויסה.

הבטחון בעיר מזה זמן לא במיטבו, גם מסעות יחסי הציבור של האופנוענים לא בדיוק מהווים פתרון לבעיות הבטחון הגוברות של העיר. בחודשים האחרונים נראה כי הפשע באשקלון משתולל ואין לו מענה, פעולות חוזרות ונשנות של ארגוני פשיעה במרחב השכונות בעיר, הפכו למחזה שהיה פעם בחלקים אחרים וותיקים של העיר.

השבועות האחרונים, אשקלון הפכה להיות עיר מדברת חדשות. כל יום אנו חווים בעוד סיפור אומלל על פשיעה, מנערים, עובדי עירייה ועד ארגוני פשיעה. רמת הפשיעה בעיר הגיעה לרמות שמאלצות עובדי עירייה לחפש מקלט מחוץ לעיר.

אומרים "שהדג מסריח מהראש". בעיר מתוקנת הנהגת העיר דגה את הדגים המסריחים, אך כאשר השמועות על כמות הסירחון בהנהגת העיר, המסקנה היא כי ככל הנראה הדייג הפך לדג. כאשר זו התנהלות ההנהגה העירונית, אין פלא שמקרי הפשיעה בעיר הולכים ומתרבים.

ביומיים בלבד השבוע, אשקלון כיכבה בערוצי החדשות עם ניסיון השוד של נהג המונית, מעצר של חולייה לפני חיסול, פריצות לעסקים והתנהלות של מנהל בית ספר מחרים ילדה. איפה ראש העיר? למה הוא לא מפרט תכנית למאבק בפשיעה? הוא עסוק בלספר על עוד גן שעשועים שרוצה להקים.

כבר תקופה שגל הפשיעה לא מתרכז רק באשקלון השנייה, הוא בשכונות החדשות.  החל גל פריצות לרכבים של רכבים של בעלי עסקים ובני משפחותיהם. תקיפה סתם, ניסיונות לשדוד שעונים מאנשי עסקים, ממש כמו הפאבלות בברזיל.

אשקלון על פי הנתונים ( החלקיים- משטרת ישראל מונעת פרסום מלא הפרטים). אשקלון מככבת בעבירות נגד רכוש, כנגד גוף וכנגד בסדר הציבורי.

 

ראש עיר עסוק בתמונות ולא בחיי אדם

מזה זמן שנושא הביטחון האישי בעיר בשפל, הוא גם לא מעניין את ראש העיר, ומעדיף להתעלם מאירועים שלא מצטלמים טוב. ביום חיסולו של אבי ביטון, בעוד תושבי השכונה רועדים מפחד מחליט ראש העיר לפרסם פוסט בעניין פעילות המכללה העירונית שלא קשורה אליו בכלל, וללא כל התייחסות לאירוע ולחומרתו. גם בעת הרצח של סעדה הוא לא התבטא כלל למרות התעוזה ופרטים מנועי פרסום אך מדוברים בפי כל, מספרים על קשר לאורגני העירייה. תומר גלאם שתק גם כאשר תקפו ארגוני פשע פעמים עובדי עירייה, כאשר המסר של ראש העיר שהוא מפחד, הפשע מרים ראש בגאון.  בעת תושבי העיר חוששים לחייהם, מעלה ראש העיר פוסט של זמר נולד בערץ 24, כל הכבוד על התעוזה, אבל בימים של עיר קורסת, זה נראה כניתוק מהמציאות.. נראה  כי ראש העיר ויועציו רואים בחיי התושבים עניין פעוט, הם מעדיפים שנשכח או לא נדע, זה לא טוב לבחירות.

עיריית אשקלון והעומד בראשה חסרי אונים וחסרי רצון לטפל בענייני בטחון העיר, כישלונו של ראש העיר לטפל בביטחון התושבים מאיומי החמאס, ממשיך גם בכל הקשור לביטחון האישי של התושבים. תגובות העירייה הלקוניות נלקחו ככל הנראה מספר בדיוני, שהקשר בינו לבין המציאות לא קיים.

מלחמות ארגוני הפשיעה בעיר אינה חדשה, בשלוש השנים האחרונות, תושבי אשקלון נחשפו למלחמות על השליטה בעיר כאשר לפעמים, נפגעו חפים מפשע. המציאות העגומה לא הביאה את ראש העיר לקיים הערכת מצב ביטחונית ולבחון יחד עם משטרת ישראל דרכי פעולה בכדי לשמור על חיי התושבים. גם כיום שישנו מידע על התחדשות מלחמות ארגוני הפשיעה בעיר, ממשיך תומר גלאם לישון בעמידה.

תושבי השכונות כולם מספרים את אותו סיפור, כל הפניות שלנו אל העירייה לקדם בטחון בשכונות לא נענה.

כיר בארגונו של דומרני חוסל בפיצוץ רכב באשקלון, שניים אחרים נפצעו קשאבי ביטון, חבר בארגון הפשע של שלום דומרני, חוסל ושניים אחרים נפצעו באורח קשה בפיצוץ ברכבם, עת שנסעו ברחוב יצחק בן צבי בעיר. לפני כ-9 שנים נפצע ביטון אנוש באירוע אבי ביטון, בכיר בארגונו של שלום דומרני, נרצח הלילה (בין ראשון לשני) ושניים נוספים נפצעו באורח קשה בפיצוץ מטען ברכבם, עת שנסעו ברחוב יצחק בן צבי באשקלון. חובשים ופרמדיקים של מד"א שהוזעקו למקום קבעו את מותו של הקורבן שנלכד ברכב, ופינו לבית החולים ברזילי גבר כבן 31 בהכרה, עם חבלה רב מערכתית, וגבר כבן 26 עם פגיעות הדף.לא בעצמאות שנה שעברה נורה למוות צעיר בן 28 ברחוב מונטיפיורי בעיר, וצעיר נוסף נפצע קשה כאשר על פי החשד, היורה הגיע לפתח בניין בעיר ונמלט מהמקום. כמו כן, שני הצעירים מוכרים למשטרה ומשויכים לארגון הפשע של שלום דומרני.לאחר

בעיר אשר הפשע בה משתולל ואמור להחמיר, נדרשת הערכת מצב ביטחונית בכדי למזער את יכולות הפעולה של ארגוני הפשע. באשקלון אשר בה רוב המצלמות אינן עובדות ואורגני העירייה שותקים, עבודתם של ארגוני הפשיעה קלה יותר.

בעיר כ 200 מצלמות הממוקמות ברחובות העיר ובמוסדות חינוך וציבור, חשיבותן של המצלמות למיגור הפשיעה הנו קריטי גם במניעה וגם בחקירה ותפיסת העבריינים.  העירייה הציבה מצלמות מעקב במרחב הציבורי הן במסגרת תכנית המשרד לביטחון פנים והן כיוזמה עצמאית לצורכיהן השונים. לרבות בצמתים מרכזיים, בפארקים ובגינות ציבוריות, במוסדות עירוניים ובחופי הים. המצלמות מחוברות למוקדים העירוניים.

המצב בעיר לא נראה מבטיח, אין אחראי מטעם הרשות המקומית שעניינו הכנת תכנית למניעת פשיעה יחד עם משטרת ישראל, אין אכיפה של תקנות העירייה, אין טיפול במצלמות התקולות שיכולות למנוע מפגעים רבים ואין מי שיפעיל תכנית עבודה עירונית למניעת הפשיעה. לפעמים נראה כי את ראש העיר זה ממש לא מעניין, הוא עסוק בפיסבוק, בצילומי רחפן, בשיפוצים ועוד צילומי תדמית, ורבים מתושבי העיר נאלצים למצוא מזור אחר לפעילות העבריינית בתחומי העיר.

פשיעה עירונית אינה גזירה משמים, אולי לא ניתן למגר אותה לחלוטין, אך ניתן לבטח לצמצם אותה. בראש ובראשונה על עיריית אשקלון להבין כי זו גם אחריותה, לא רק אחריות המשטרה, אשר בשנים האחרונות הייתה לגוף המשימות הארצי, כל משימה הפכה להיות באחריות המשטרה והשוטרים ראו את הבית במשקפת.

ראש עיר, כאחראי על התושבים צריך לקחת אחריות ולסייע במיגור הפשיעה יחד עם משטרת ישראל, ראש עיר צריך להקצות תקציבים מתאימים ולא להתרכז רק בכיכרות שבהם ניתן להסתובב בשיא הרעש ב 2 לאחר חצות ברחובות ברנע אפרידר.

בתפיסת ההפעלה העירונית של מערכי האכיפה העירוניים. למערך זה צריכה להיות תכניות עבודה אחודות ומשותפות למשטרה ולעירייה, ברמה השנתית והחודשית, שאמורות לכלול, בין היתר, תכנון של הפעילות היזומה של המערך, לרבות הפעילות המבצעית והמשאבים הדרושים לביצועה; זאת בניגוד לאמור בתפיסת ההפעלה של מערכי האכיפה העירוניים שקובע מנהל האגף הרלוונטי. העירייה כיום אינה מקיימת ישיבות בעניין אכיפה עירונית וניתוח הפשיעה העירונית, מה זה בכלל מעניין את ראש העיר?