עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

"אשקלון היא משימת חיי"

ראש העיר תומר גלאם

תומר גלאם, ראש העיר הנבחר של אשקלון, לא צריך 100 ימי חסד. הוא הוכיח את עצמו בשנה וחצי האחרונות וזה גם מה שהביא לו את הניצחון * בראיון ל"סטאר", הוא מספר על השעות מורטות העצבים לפני ההכרזה, על מערכת הבחירות המאתגרת וכיצד הוא רואה העתיד של אשקלון. ויש לו גם מסר לאותו ילד שגדל בשכונה, ועכשיו הוא ראש העיר

בסיומה של אחת ממערכות הבחירות הצמודות ביותר בישראל ולאחר שני לילות מורטי עצבים, הותרו הספקות ותומר גלאם יכל סוף כל סוף לשחרר אנחת רווחה. המאבק על כסא ראש העיר אשקלון לא היה קל, אולם בה במידה השגתו נשאה אתה תחושה מתוקה ומשכרת של מי שעבד כה קשה ורואה שכר לעמלו. גלאם החל את דרכו כחבר מועצה, התמנה לסגן ולממלא מקום ראש העיר, קיבל את אמון חבריו למועצה בישיבת מועצה דרמטית בחודש מרץ אשתקד ובשבוע שעבר קיבל גם גושפנקא מציבור התושבים באשקלון שהעבירו מסר ברור כי הם מעניקים לו את המנדט להנהיג אותם בחמש השנים הקרובות.

גלאם, נמרץ וצנוע כהרגלו, לא בזבז זמן מיותר על חגיגות לאחר הניצחון אלא מיהר לשוב לקומה הרביעית של בניין העירייה לעבודה השוטפת ולאתגרים המצפים לו ולמעשה לכלל תושבי העיר אשקלון.

שלום לראש העיר, תומר גלאם. איך ההרגשה להתפטר מהתואר בפועל?

"הרגשה מצוינת. זה מרגיש נכון, בעיקר כי הציבור אמר את דברו. אין כמו לקבל את החותמת של התושבים לכך שהם רוצים שאתה תכהן כראש העיר שלהם. זוהי הבעת אמון גדולה ואני הולך לעבוד קשה מאוד כדי להיות ראוי לה".

תאר את השעות מורטות העצבים בליל רביעי ולאחר מכן בליל חמישי עם ספירת קולות החיילים.

"למרות התחושות הטובות שהיו לנו והתמיכה העצומה שקיבלנו ברחוב, עד הרגע האחרון של ספירת הקולות לא הרשינו לעצמנו לשמוח באמת. מאותו הרגע, השמחה הייתה אמיתית והייתה אווירה מדהימה של ניצחון, של אמונה ושל תקווה. הייתה גם אנחת רווחה שכל המערכת הזאת מאחורינו ואנחנו רק עם הפנים קדימה, לעבודה".

אני רוצה לקחת אותך שנה אחורה, באותה נקודת זמן, האמנת שתזכה?

"ללא ספק. ידעתי והאמנתי שאזכה כי הרגשתי שהתושבים צמאים להתחלה חדשה, התחלה נקייה ויותר מהכל יציבות. אחרי שנים של חוסר ודאות, טלטלה קשה שעברה העיר בכלל והמערכת העירונית בפרט, זה היה ברור שמגיע לעיר שלנו ולתושבים שלה יציבות שלטונית כדי שנוכל להתפנות ולהתעסק בדברים החשובים באמת לעבוד למען התושבים. שלא תבינו לא נכון, זה לא היה קל, הייתה מערכת בחירות מאתגרת מאוד, התמודדתי מול יריבים לא פשוטים ואני שמח שבסופו של התושבים בחרו נכון ובחרו בי".

ההפרש שבו ניצחת לא כזה גדול. איך אתה מסביר את זה?

"הפרש, לא הפרש, בסופו של דבר גם בכדורגל אתה מנצח בהפרש של גול אחד. ועדיין, אני חושב שלהשיג כמעט 41 אחוז מהקולות, להצליח להביא 25,111 תושבים שיצביעו לך בתוך שנה וחצי זה דבר מדהים. אפשר רק לתאר כמה קולות היינו מביאים אחרי קדנציה שלמה של עשייה".

מה יהיו קווי היסוד של הקואליציה בראשותך?

"הבסיס לקואליציה יהיה מה שהנחה אותי לכל אורך הדרך טובת העיר והתושבים. לשמחתי, נכנסו למועצה כוחות חדשים, צעירים ומרעננים בנוף הפוליטי, שטובת העיר גם היא לנגד עיניהם ואין שום סיבה שלא נשב יחד ונרכיב קואליציה רחבה, חזקה ואיכותית למען התושבים. חבל לי שיורם שפר לא נכנס למועצה, הוא אחד האנשים האיכותיים, המקצועיים והמסורים שאני מכיר. יהיה לנו ביטוי משמעותי לחינוך, לצעירים, לאנשים עם צרכים מיוחדים, ליוצאי חבר העמים, לדתיים ולכל האוכלוסיות בעיר כדי שניתן מענה לכל אחד ואחת מהם. לעומת זאת, לא אשב עם מי שמרחף מעל ראשו כתב אישום, אני חושב שזה לא אחראי ולא מוסרי. לגבי כל השאר, אני מזמין אותם להצטרף אליי ולפעול יחד כדי להוביל את אשקלון קדימה".

מה דעתך על טענותיו של איתמר שמעוני לזיופים בקלפיות והודעתו על הכוונה להגיש עתירה לבית המשפט?

"יש לי מילה אחת להגיד לכל מי שטוען את זה קנטרנות. הטענות האלה באות ממי שלצערי דאג להשחיר את מערכת הבחירות בעיר והוא ממשיך לפעול באותו הקו ולפגוע בתדמית של העיר ברמה הארצית. במקום לקחת צעד אחורה, להסתכל במראה ולהבין איפה הוא טעה ומה הוא עשה לא נכון שהוא נמצא במקום הזה. לשמחתי, אני לא נמצא במקום הזה, קיבלתי את אמון הציבור וזה הדבר היחיד שמעסיק ומעניין אותי עכשיו".

חזרת מיד להכנות של תקציב העירייה לשנה הקרובה, מה אנחנו הולכים לראות בו?

"נכון. אנחנו עובדים בשיא המרץ על תוכנית העבודה ועל התקציב לשנת 2019 ואני יכול להבטיח לתושבים שמה שהתחלנו בו, יימשך ביתר שאת גם בשנים הקרובות. בחינוך, אני מאמין שאנחנו חייבים לאפשר שוויון הזדמנויות לתלמידים, לא משנה מאיזו שכונה הם הגיעו ומה המעמד הסוציו אקונומי שלהם. כדי ליצור מערכת חינוך מובילה ואיכותית, חייבת להיות נקודת פתיחה שווה ואחידה לכולם. בהתאם לכך, נדאג לסביבה הפיזית של התלמידים, נמשיך בבניית בתי ספר וגנים חדשים ונשפץ מוסדות ישנים. במקביל, נקדם תוכניות לימוד

שר כחלון בכנס ניצחון

חדשניות כדי לעודד חשיבה יצירתית ופורצת דרך, נחזק את לימודי האנגלית והמתמטיקה ונרחיב את היצע החוגים שיש לנו בעיר, לכל הגילאים. אני באמת חושב שהחינוך הוא הבסיס לכל כך הרבה דברים ולכן גם מיניתי את אשת החינוך הוותיקה והמוערכת, עדנה ולנשטיין להיות מספר 2 שלי ויחד עם הניסיון שהיא מביאה איתה אין לי ספק שנקפיץ את מערכת החינוך שלנו מספר רמות קדימה. נשים דגש גם על השכונות הוותיקות, נשקם אותן, נשפר את התשתיות, את המדרכות והכבישים, נפתח ריאות ירוקות בלב השכונות ונגיע לכל אותם מקומות שלא הגיעו אליהם שנים. לגבי נושא התחבורה, הרבה אנשים לא האמינו שיתחילו העבודות על היציאה הצפונית והנה, כבר חודשים שהעבודות מתבצעות שם ולא הסתפקנו בזה, הפעלתי לחצים על הגורמים הרלוונטיים כדי שיוסיפו נתיב שלישי בכביש 4 לכיוון אשקלון כדי שהתושבים שלנו לא ייתקעו בעומסים בכניסה לאשקלון, והצלחתי בזה. כך, אנחנו משחררים ציר משמעותי מניצנים ועד לשכונות הצפוניות בעיר. אני הולך להגביר את הקצב גם בכל הקשור לפארק ההייטק, נביא לכאן חברות גדולות ויזמים איכותיים שיפעילו את המקום ובכך נגדיל את היצע מקומות התעסוקה באלפים נוספים. יש לנו גם את יישום הסכם הגג ואכלוס השכונות החדשות. גם זה יקרה בצורה נכונה ועם המון חשיבה מאחורי זה, כך שייבנו קודם מוסדות החינוך והציבור והתשתיות יהיו מוכנות ורק אחרי זה יאוכלסו השכונות".

אלו עוד פרויקטים מתוכננים?

"יש גם את פארק המים הגדול בארץ שמתוכנן להיבנות בעיר והוא לא יהווה רק אטרקציה תיירותית בסדר גודל בינלאומי, אלא מקור תעסוקה למאות עובדים. אנחנו הולכים לקדם גם את בניית המשכן לאומנויות הבמה, בית העולה, מרכז קהילתי ליוצאי אתיופיה, המבנה הרב תכליתי לאנשים עם צרכים מיוחדים יושלם, תחנת רכבת נוספת ועוד. גם הקשר החיובי שלנו משרדי הממשלה הולך להימשך. יום אחרי הבחירות כבר קיבלתי טלפונים משרים וחברי כנסת שרוצים לסייע ולעזור לעיר ולא בחסד. מגיע לעיר הזאת להצליח וכמונו, הם גם רואים את זה. במספר חודשים מועט הצלחנו לקבל סכומי עתק, כ-300 מיליון שקלים והמגמה הזאת תימשך. יש לנו המון פרויקטים, המון תוכניות ואנחנו גם נבצע אותן. אני יודע שיש לנו גם מה לשפר, אם זה בניקיון העיר, במוסדות חינוך, בתדמית של העיר שנפגעה קשה מאוד בשנים האחרונות ואנחנו הולכים לתקן את זה. כל אחד ואחת מאיתנו יודעים כמה העיר שלנו מדהימה ואיזה פוטנציאל יש בה ואני הולך לממש את זה. אני רוצה שכל אחד ואחת במדינת ישראל ישמעו על אשקלון רק דברים טובים ואין שום סיבה שזה לא יהיה ככה. אני רוצה שיתאהבו בעיר הזאת, בדיוק כמו שאני אוהב אותה. יש לנו תושבים נפלאים, בני נוער איכותיים, 12 קילומטר של רצועת חוף יפהפייה, מקומות בילוי ופנאי, מיקום מצוין ואת כל מה שצריך כדי להיות אחת מהערים המובילות בארץ. אשקלון היא משימת חיי ואני בהחלט אעשה הכל להצליח במשימה זו".

אתה הולך לבצע שינויים פרסונליים כאלו ואחרים?

"תראה, אני צריך איתי אנשים עובדים ואנשים שלא מפחדים מעבודה קשה כי אנחנו רק מגבירים הילוך כדי להגשים את החזון ואת תוכנית העבודה שלנו. אין לי כוונה לפטר אנשים סתם ככה, מי שבא לעבוד ומי שעושה את העבודה שלו כמו שצריך יישאר איתנו וגם יקבל תמריצים. יש בעירייה עובדים מצוינים ואני סומך עליהם ומאמין, שגם הם כמונו, רוצים לקדם את העיר ולשרת את התושבים בצורה הטובה ביותר. לא באנו לשחק משחקים ולמכור אווירה, באנו לעבוד ולעבוד קשה בשביל התושבים".

מה תרצה לומר לתושב בשכונת שמשון או גבעת ציון שקורא את השורות האלו? איזו בשורה בכוונתך להביא לתושבי השכונות הוותיקות?

"אני חושב שהתושבים בשכונות הוותיקות ראו למה אני מסוגל בשנה וחצי ואני הולך להוכיח להם שזו הייתה רק ההתחלה. החיוך על פניה של הקשישה ברחוב יוספטל, אחרי ששיפצנו לה את הבניין והכרת הטוב שלה, שווים את הכל. בשביל זה אני פה, בדיוק בשביל מקרים מהסוג הזה. אני רוצה להזכיר לכולם שאני באתי מהמקומות האלו, גדלתי בשכונת רמת אשכול שעד לפני כמה חודשים נראתה כאילו הזמן עצר בה מלכת וכואב הלב לראות את זה. אותו המצב בשכונת שמשון וגבעת ציון. באחד הסיורים שם פשוט דמעתי כשראיתי את המצב בו התושבים חיים. יש לנו עוד הרבה עבודה לעשות שם אבל אנחנו חייבים להם את זה. לילדים ולמבוגרים כאחד, שגרים בשכונות האלה, מגיעה את אותה רמת חיים ואיכות חיים כמו לתושבי השכונות החדשות ואני הולך לצמצם את הפערים האלה בצורה משמעותית, הן בתחום החינוך והם בתחום שיפור ושיקום התשתיות במקום".

בתור מי שצמח מהשכונות הוותיקות והגיע למעמד המכובד הזה, איזה מסר יש לך לאותם ילדים בשכונות האלה?

"שישאפו כמה שיותר רחוק וכמה שיותר גבוה, כי עם אמונה ועבודה קשה, הם יכולים להשיג כל דבר שיחלמו עליו. אני מבטיח להם שאנחנו נעשה כל שביכולתנו כדי לתת להם את

אמא של ראש העיר גלאם מברכת

הדחיפה ואת הקידום להגשים את השאיפות שלהם. אבל הדרך חשובה לא פחות, חשוב להצליח אבל חשוב גם להישאר נאמן לעצמך ולערכים שגדלת עליהם. המשפט שאמי אמרה לי 'אף פעם אל תיקח מה שלא שייך לך וגם ממה ששייך לך תיתן לאחרים', הוא נר לרגלי והוא מדיניות העבודה שלי. לעשות את הדברים באהבה, בצניעות, ביושר, בניקיון כפיים".

לסיום, מה תרצה להגיד לתושבים?

"קודם כל, תודה. אחרי תקופה ארוכה של פילוג, זה הזמן לשים בצד את המחלוקות ולהיות מאוחדים, לשבת יחד, להסתכל קדימה ולממש את החזון שלנו לעיר מובילה בכל התחומים, לעיר אטרקטיבית לצעירים, למשפחות, ליזמים ולתיירים. אני מבטיח שאמשיך להיות ראש העיר של כולם ואשים את טובת התושבים בלבד לנגד עיניי. דלתי תהיה פתוחה בפניהם ואהיה קשוב לכל צרכיהם. קיבלתי לידיי את הדבר היקר ביותר, את האמון של התושבים ואני מתכוון לשמור עליו ולהוכיח להם שהם עשו את הבחירה הנכונה והראויה ביותר".