עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

"אשקלון בטוחה" – תכנית פעולה: ד"ר שלמה סויסה לראשות העיר

 

 

האחוז הגבוהה של תושבים שמפחדים להסתובב בלילה הוא נורה אדומה שמחייבת טיפול, העובדה כי אשקלון מעל הממוצע ברמת פשיעה בכל התחומים, עובדה כי שב"חים ובני מיעוטים מתנהלים באופן שממדר תושבים ממקומות ציבוריים מחייב תכנית עבודה כוללת.

הנתונים של אשקלון בכל הקשור לביטחון אישי הם נמוכים ביותר, הפשע גואה בכל השכונות בעיר, מלחמות משפחות הפשע, תנועת השב"חים בעיר וההפקרה הכוללת של העירייה יוצרת תחושה של רבים, שאשקלון אינה בטוחה, לא לנו ולא לילדינו.

הקוד הגנטי של הערים המודרניות, טומן בחובו הבטחה לפלורליזם, הכלה, קבלה והחופש להיות. עיר הפתוחה לכל היא בהכרח עיר תוססת, חיה, מתקדמת ומקדמת. והמרחבים הציבוריים בה חייבים לשקף בדיוק את זה . המרחב הציבורי, לפני הכל, הוא המקום בו כולנו שווים. בין אם מדובר בחוף הים, הגינה הציבורית, הספסל בשדרה. המרחב מהווה קו משווה, בו כולם יכולים להשתמש בחופשיות ובאותו האופן והוא חייב להיות פתוח ומזמין לכולם ולכולן.

תכנית ׳אשקלון בטוחה׳ היא תכנית רב ממדית הכוללת יישומים טכנולוגים מתקדמים יחד עם כוחות מבצעיים. זוהי תפיסה המתמקדת בהרתעה, במניעת עבירות טרם התרחשותן לצד חיזוק המענה המבצעי לאירועים בזמן אמת.

בבסיס החזון, שיפור והעלאת הביטחון האישי ותחושת הביטחון האישי של התושב, ובמקביל, שיפור יכולות השליטה והניהול של גורמי העירייה באירועים ובמשאבים העומדים לרשותם, בשגרה ובחירום. בנוסף, וכפועל יוצא של המהלך, שיפור והעלאת רמת השירות לתושב ולמזדמן, בכל המישורים.

בחירות יומיומיות כמו היכן להסתובב, באיזו דרך לחזור הביתה והחל מאיזו שעה נעדיף “לתפוס מונית”, נובעות לעיתים מהשפעתו של המרחב על הרגשת הביטחון הכללית של האדם. תחושות כמו פחד וחוסר ביטחון, כפי שנשמעים בשבועיים האחרונים בעיר מדירות רבים מאתנו ממרחבים שונים בעיר, בעיקר בשעות החשכה. לא מדובר דווקא באזורים מוכי פשע הידועים כבעלי פרופיל בטיחותי מאתגר, אלא באתרים כמו פארקים וגינות ציבוריות, שבשעות היום שוקקי חיים אך בלילה מתרוקנים והופכים לשוממים. ממש כמו במגדל בשעות החשיכה.

הביטחון הוא תכונת יסוד, אזור עירוני שנכשל בהשגת הביטחון ייכשל גם במישורים אחרים, היום תחושת הפחד קיימת בכל שכונות העיר ומשפיעה על שימושם וגורלם של אזורים שונים בתוכן.

אתגרים מרכזיים

בתהליך יישום פרוייקט "אשקלון בטוחה" מגוון אתגרים. הם יהיו לצורכי שגרה וחירום. זיהוי והגדרת "גבולות" המערך והגורמים המשתתפים.

מרכיבי מערך "אשקלון בטוחה"

 

בהמשך, יש לתכנן את העיר כך שאזורי מסחר יהיו נגישים ופתוחים, בשעות היום והלילה, כך שהרחובות לא ירגישו שוממים. הפארקים העירוניים צריכים להיות נעימים ונגישים יותר, מרושתי שבילים, תכנון נופי פתוח ואזורים "מוגנים" יותר שבהם כולם ירגישו בטוחים. אך יותר מהכל, יש לתכנן את העיר כך שכל מרחב ציבורי בה יהיה מסביר פנים בו ניתן רגע לעצור בבטחה.

יש להפנות זרקור ומשאבים לכיוונן של השכונות הישנות, אשר שם ההזנחה מביאה לפשיעה, כזו שמביאה בני 13 לשדוד חנויות מכולת. אם תסתובבו באשקלון השנייה בערב, תראו את החושך המפחיד, זה שמשאיר אלפי תושבים בבית.