עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

ארגוני הסביבה משכו את העתירה נגד קצא"א: "תושבי אשקלון יהיו נתונים לאיום סביבתי"

 

הארגונים הירוקים משכו את עתירתם נגד הסכם קצא"א לשינוע נפט מהאמירויות לאשקלון דרך אילת זאת בשל מדיניות "אפס סיכון" למפרץ שמנהיג המשרד להגנת הסביבה, שלדברי המדינה תאפשר לשמור על מפרץ אילת. בפועל זה עוד הפסד לארגונים הירוקים ותושבי אשקלון.

ארגוני הסביבה משכו את העתירה שהגישו במאי נגד המדינה כדי שתעצור את הסכם קצא"א, בשל העובדה שהמשרד להגנת הסביבה הצהיר שלא יאפשר את הגדלת הסיכון למפרץ אילת. בכך, למעשה, ההסכם להובלת נפט מהאמירויות דרך אילת בצינור לאשקלון יכול להתקיים. משמעותו הגדלה משמעותית של שינוע הנפט הגולמי במפרץ אילת. זאת לאחר שהבינו שסיכויי העתירה להתקדם קלושים.

במהלך הדיון הביעה נשיאת העליון השופטת אסתר חיות פליאה על היעדר שיח בתוך הממשלה על הסכם קצא"א RED MED . "לפני שהממשלה מחליטה לקבוע לחברה ממשלתית לפעול באופן כזה או אחר משיקולים רלוונטיים, היא צריכה לקיים דיון. במקרה הזה משום מה זה הורד לדרג מנכ"לים אמרה חיות. עם זאת, לבסוף בחרו ארגוני הסביבה למשוך את עתירתם, כך שההסכם נותר על כנו והממשלה לא תקיים דיון בעניינו מעבר לדיון בדרג מנכ"לי המשרדים שנערך בשל הצורך להגיב לעתירה עצמה.

עמדת קצא"א זכתה לגיבוי מלא ממשרד האוצר ומרשות החברות, ובעקבותיהן גם מכלל הממשלה – לפיה אין צורך באישור ממשלתי להסכם זה, המוגדר כחלק מהפעילות השגרתית של החברה, שעשויה להביא עשרות מיכליות נפט לנמל אילת בשנה.

המשרד להגנת הסביבה והארגונים מציגים את עמדת הממשלה לפיה קצא"א מפוקחת על ע"י הרגולטור הסביבתי כהישג, אך מצב זה היה נכון גם טרם העתירה והמאבק הציבורי המקיף שנעשה נגד ההסכם.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג מסרה: "התוצאה ברורה, המדיניות של אפס תוספת סיכון במפרץ אילת שרירה וקיימת ונתמכת על ידי המדינה. לא ניתן לישראל להפוך לגשר נפט מסוכן ומזהם", אך עמדתה בעד דיון ממשלתי על עצם הזכות של קצא"א לחתום על הסכם מסוג זה לא התקבלה בממשלה, וגם לא בבית המשפט.

חבר הכנסת אלון ט"ל (כחול לבן) הודיע על כוונתו להמשיך להיאבק בקצא"א בדרכים אחרות:   "פעלתי ואמשיך לפעול בנושא עברייניות סביבתיות כגון חברת קצא"א. הגשתי בשעבר שעבר שאילתה למשרד האוצר בנוגע להרכב הדירקטוריון של החברה, ובשבוע הבא אגיש בקשה לדיון בנוגע להסרת החיסיון מעל החברה ביחד עם חברי הכנסת אמילי מואטי ומוסי רז. אני מצדיע לארגוני הסביבה שעתרו ובזכותם יש לנו זמן לתקן". יש לציין שקצא"א עצמה לא מתנגדת להסרת החיסיון, בייחוד לאור הגיבוי הממשלתי אותו היא מקבלת.

שלושת העותרות – החברה להגנת הטבע, אדם, טבע ודין וצלול, מסרו בתגובה: "אנחנו מברכים על ההישג הסביבתי המשמעותי, שהושג בעקבות ההתנגדות הציבורית הנרחבת להסכם, שהובילה לכך שהמדינה סומכת את ידיה על עמדת המשרד להגנת הסביבה, שקבע מדיניות של אפס תוספת סיכון סביבתי ואומרת כי היא לא תתערב בשיקולי המשרד. עיריית אשקלון מילאה פיה מים ולא מצטרפת להמשך המאבק.