עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

"אני רואה בתחום החינוך ערך עליון"

צילום סיוון מטודי דוברות אשקלון

 

 

רגע לפני פתיחת שנת הלימודים, ראש העיר אשקלון, תומר גלאם, מספר ל"סטאר" על ההיערכות העירונית לקראת ה -1 לספטמבר, על הדגשים אותם העביר לדרגים המקצועיים, על התכניות הייחודיות שיפעלו בעיר וגם מעמד המורה בשנת 2019 והיעדים אותם הוא מבקש להשיג בתחום החשוב עד לסיום הקדנציה 

 

מה אתה יכול לספר על היערכות עיריית אשקלון לקראת פתיחת שנת הלימודים?

"אנחנו יומיים לפני השיא של היערכות מקיפה ורחבה שנמשכה חודשים ארוכים וכללה למעשה את כל המערכת העירונית, אם זה מינהל חינוך ותנו"ס, מינהל הנדסה, אגף אחזקה, שפ"ע, רווחה, בטיחות בדרכים וגורמי הביטחון הרשותיים והעירוניים, שיפעלו לאורך היום הראשון ללימודים מחדר המצב שאנחנו פותחים על מנת לתת מענה מיידי לכל דבר שיעלה מהשטח. בהתאם לכך, נערכנו במלוא העוצמה גם מבחינה פדגוגית וגם מבחינה מבנית. השנה הקמנו 22 גני ילדים חדשים בשנתיים האחרונות, הרחבנו בתי ספר על ידי הוספת עשרות כיתות ב'מצפה ימים', חמ"ד 'אגמים', בית ספר 'פסגות' ומקיף ו' וזה בנוסף לשני בתי הספר החדשים שהקמנו בשנה שעברה בשכונת אגמים, הקמת מעבדות במקיף ה', שדרוג חדרי מורים וחדרי שירותים, התקנת הצללות, שדרוג אולמות ספורט, התאמות נגישות בבתי ספר ועוד. מעבר לזה, זהו יום של חג, יום מרגש במיוחד עבור אותם ילדים שעולים לראשונה לכיתה א' או הקטנים יותר שנכנסים לראשונה למערכת החינוך העירונית בגני הילדים. 

ההיערכות כללה גם את נושא הרישום והשיבוץ וחשוב לי שידעו ההורים שעשינו את הכל כדי שלתלמידים שלנו יהיה את השיבוץ המתאים ביותר, גם אם זה לא בדיוק מה שהם רצו, מינהל החינוך מטפל בעשרות אלפי תלמידים ויש בהתאם לכך הרבה שיקולים ואילוצים אבל לנגד עינינו עומדת טובת כל תלמיד ותלמידה בלבד". 

 

על אלו נושאים היה חשוב לך לשום דגש בתחום החינוך?

"אנחנו שמים דגש על הכל ונותנים תשומת לב גם לתחום ההישגי, לציונים ולמצוינות, וגם לתחום הערכי, להתנדבות בקהילה ולמעורבות חברתית. בתפיסה שלי, הערכים קודמים לציונים, כי אני בא מבית כזה ואני מודה לאל על כך שהטמיעו בי ערכים כמו אחדות, ערבות הדדית, הכרת הטוב ואהבת חינם, שמלווים אותי עד היום ואני מיישם אותם גם בתפקידי כראש עיר. יחד עם זאת, המדיניות שלי היא לשלב בין שני הדברים, מצד אחד לעודד את בני הנוער שלנו להשקיע, ללמוד, להתמיד ולא לוותר לעצמם, בדיוק כמו שאנחנו לא מוותרים על אף אחד ואחת מהם, בגלל זה אגב, ראינו עלייה באחוזי ההתמדה וצמצום באחוזי הנשירה, ומצד שני, לטפח בהם את האכפתיות, את הסיוע לאחר, את הנכונות לתת מעצמם וליצור למעשה אזרחים שפעילים בקהילה ולמענה. אין לי ספק שבעזרת שילוב של שני הדברים נרוויח דור עתיד מצוין, איכותי ומוביל שישפיע על העיר בפרט, ועל מדינת ישראל בכלל".

 

 

"להעשיר את שעות הפנאי"

 

אלו תוכניות ייחודיות צפויות לפעול בעיר בשנת הלימודים הקרובה?

"השנה יש מספר בשורות בתחום הפדגוגי, אם זה בתחום היזמות והחדשנות בו הרחבנו את תוכנית 'יוניסטרים' לכל התיכונים, אם זה בהרחבת הגן המדעי לכל גני הילדים ועוד, אבל יש תוכנית אחת שעומדת מעל כולן והיא התוכנית ללימודי אנגלית בגני החובה. החל מהשנה, הילדים בגני החובה יחלו בלימודי אנגלית בצורה חווייתית, מהנה ומוזיקלית שמותאמת לגילם. את התוכנית יעבירו סטודנטים המתמחים באנגלית והם יקבלו עבור כך מלגת לימודים, כך שאנחנו גם מפתחים את דור העתיד שלנו ושומרים על רצף חינוכי בין הגנים לבתי הספר וגם מקדמים השכלה גבוהה. זוהי תוכנית חשובה, ייחודית לאשקלון ואין לי ספק שככל שהיא תצליח כאן, והיא תצליח, יאמצו אותה ערים אחרות. נעשתה פה עבודה פדגוגית מאומצת, יסודית ומקצועית והילדים יקבלו חוברת מפורטת עם כל תוכנית הלימודים בתחום. 

אנחנו ממשיכים להשקיע גם בתחומי הסייבר והטכנולוגיה ומפעילים את תוכנית הרובוטיקה בעשרה בתי ספר יסודיים כדי להכין את התלמידים להתמודדויות עם אתגרי העולם בתחומים אלו. בנוסף, שמנו דגש על החינוך המיוחד והשנה תיפתח כיתה נוספת במגמה לעתיד כדי לשמור על הרצף בכיתות יג-יד, אנחנו פותחים מועדונית שמע שתיתן מענה לילדים ליקויי שמיעה בעיר ועוד. השנה גם הנחיתי להוזיל עוד יותר את מערך הצהרונים, כדי להקל על ההורים, וזאת מבלי לפגוע באיכות התכנים, הפעילויות, החוגים והלמידה המשמעותית שהם יזכו לה במסגרת הזאת. גם מפעל ההזנה, החשוב והייחודי לאשקלון, יימשך השנה אבל הפעם הרשות תהיה זאת שתגבה את התשלומים מההורים ובלבד שילדינו יזכו לארוחת בוקר מזינה, בריאה, מפוקחת וכמובן, מבוססת על עקרון השוויון בין כל ילדי הגנים. 

אני רואה חשיבות גם בתחום החינוך הבלתי פורמאלי, במטרה להעשיר את שעות הפנאי של ילדינו וליצוק לתוכן תוכן איכותי ומלמד בצורה מהנה וחווייתית. זה כולל את המרכזים הקהילתיים, הקמת מבנים לתנועות הנוער, החייאת תחום התרבות עם פסטיבלי מחול, תיאטרון בובות וכו' והעצמת מערך ההתנדבות של בני הנוער שלנו, שמסבים לנו המון גאווה בתחום המעורבות החברתית שלהם, שנה אחר שנה".

 

מה דעתך על מעמד המורה בשנת 2019?

"אני חושב שיש לנו עוד דרך לעשות, כחברה, כדי להעצים עוד יותר את מעמד המורה וכדי לשים אותו במקום החשוב והראוי לו. יש לכך חשיבות עליונה כלפי החוסן של כל מערכת החינוך העירונית והתלמידים שלנו צריכים לדעת זאת, אז זה מתחיל מההורים שצריכים גם הם לכבד את המנהלים והמורים ובעקבותיהם ילכו גם הילדים. זה מסר שההורים חייבים לשדר לתלמידים. יש מורים שאני זוכר שהשפיעו עליי ומשפיעים עליי עד היום ופה נמדד כל מורה ומורה. בזיכרון ובחותם שהוא השאיר בקרב התלמידים שלו". 

 

כיצד אתה רואה את השימוש במכשירים ניידים בשטח בית הספר? האם לדעתך יש להגביל אותו?

"הכל עניין של איזון ומינון נכון. לפלאפונים יש גם צד חיובי, אם זה הזמינות והקשר המהיר עם ההורים כשצריך וגם החלפת ידע ומידע בין תלמידים, אם זה בקבוצות או באפליקציות שונות אבל לנו, בתור המבוגרים האחראיים, ואני מדבר עכשיו גם בכובע של אבא ולא רק כראש עיר, יש תפקיד חשוב לשמור על הילדים שלנו מהצד ההרסני של המכשירים האלו, מהשיימינג והבריונות ברשת, זאת האחריות שלנו ואנחנו כרשות גם עושים הכל כדי למנוע זאת, אם זה באמצעות הסברה בקרב התלמידים ואם זה באמצעות מתן מענה מקצועי לילדים שנפגעו מכך". 

 

"לפתח תלמידים איכותיים"

 

כיצד אתה רואה את מערכת החינוך בעיר בשנת 2023?

"האמת היא שאנחנו מתכננים היום את מערכת החינוך העירונית עשר שנים קדימה, לא חמש שנים ובטח לא שנה. אנחנו עובדים על תוכנית אסטרטגית רחבה בתחום החינוך יחד עם מינהל החינוך, הממונה על החינוך, יועצת אסטרטגית בתחום, פורום ההורים ועוד. התפיסה שמנחה אותנו היא שבוגרי מערכת החינוך בשנת 2030 יהיו התלמידים המאיישים את ספסלי כתה א' השנה ולכן אנחנו נערכים כבר כעת כדי להבטיח את מצוינותם של ילדינו בהיבטים חינוכיים שיש בהם כדי להשפיע על המסוגלות של דור העתיד להצליח בכל תחומי החיים, להסתגל לשינויים, להעצים עצמם בידע, ללמד אותם לחשוב מחוץ לקופסא, ליזום, להכשיר אותם לקבל החלטות, לבנות תהליכים, לתקשר בצורה מיטבית ולהיות מנהיגים. היום, אנחנו קובעים כיצד ייראו תלמידי המחר באשקלון ואנחנו נעשה הכל כדי לוודא שהם יהיו הטובים ביותר".

 

אלו יעדים חשוב לך להשיג עד לתום הקדנציה?

"בתחום החינוך, שאני באמת רואה בו ערך עליון שמשפיע על תחומים עירוניים רבים, אני רוצה לפתח תלמידים איכותיים, מובילים וערכיים שיהוו את דור העתיד שלנו. אני רוצה שתהיה להם סביבת לימודים מתקדמת, אני רוצה שתהיה להם קרקע יציבה לרעיונות פורצי דרך, לסטארט-אפים חדשניים, ליזמות, אני רוצה שהתלמידים שלנו ימשיכו להוביל בתחומי הספורט והתרבות כפי שהם עושים בצורה מדהימה עכשיו, אני רוצה שלכל תלמיד ותלמידה תהיה נקודת פתיחה שווה בלי קשר לבית ממנו הם מגיעים ולכן הנחיתי להמשיך את מפעל ההזנה הייחודי לעיר אשקלון עבור כל ילדי הגנים והצהרונים באשקלון השנה הם הנמוכים ביותר שהיה מאז ומעולם, חשוב לי שהתלמידים שלנו יתנדבו בקהילה, יסייעו לאחר וימשיכו להוביל את אחוזי הזכאות לתעודת בגרות חברתית ובעיקר שיהיו אזרחים אכפתיים ואחראיים. אני רואה בהם את המנהיגים של המחר, בעיר שלנו ובמדינת ישראל בכלל". 

 

לסיום איזה מסר תרצה להעביר לתלמידים ולהורים?

"אני רוצה לאחל ל-31,051 התלמידים שיפתחו את שנת הלימודים ביום ראשון הקרוב, מהם 2,500 תלמידים שעולים לכיתה א', שנת לימודים מוצלחת, פורייה, מהנה ובטוחה. שנה של הישגים והצלחות, שתמיד ישאפו גבוה ועם הרבה נחישות והתמדה, אין לי ספק שהם גם יכבשו כל יעד וכל מטרה. אני יודע את זה ממקור ראשון כי הייתי שם, כי אני כיוונתי לעצמי מטרה והגעתי אליה עם הרבה אמונה ועבודה קשה. אז נכון, זה לא תמיד פשוט אבל כשמגשימים את זה, אין דבר יותר מספק ויותר טוב מזה. להורים שבינינו, אני רוצה שידעו שעשינו את כל מה שאפשר, ונמשיך לעשות את כל שביכולתנו, כדי לספק לילדים שלכם מרחב למידה מתקדם, איכותי, חינוכי וערכי. אתם יכולים להיות בראש שקט, כשהילדים שלכם בידיים של מערכת החינוך העירונית".