עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

"אמרו לנו שתוך שבועיים נקבל את הכסף"

הרבה לאחר שיום הבחירות חלף ולאחר שבית המשפט פסק כי אין ממש בטענות לזיופים ולאי סדרים בקלפיות נותרו פעילים הבחירות מאוכזבים לאחר שטרם קיבלו את השכר שהובטח להם * הפעילים, רובם בני נוער, נופלים כעת בין הכסאות ואומרים בתסכול: "ההרגשה היא של אכזבה גדולה"

ענבר כהן חג'ג'

למעלה משלושה חודשים עברו מאז יום הבחירות ועדיין ישנם פעילים שעבדו במטות הבחירות של הרשימות השונות שהתמודדו למועצת העיר וטרם קיבלו את שכרם. למערכת "סטאר" הגיעו בשבועות האחרונים תלונות של מספר פעילים, מרביתם נערים (שמותיהם שמורים במערכת – ע.כ.ח) שטוענים כי הועסקו במטות שונים בעיר אולם בניגוד למוסכם עמם, טרם קיבלו את שכרם.
לדבריהם, הם פנו פעמים רבות בנושא אולם עד עתה נענו בלך ושוב כאשר נכון למועד כתיבת שורות אלו, איש אינו יכול לומר אל נכון מתי הם יקבלו את התשלום עבור עבודתם.


העיכוב בתשלום השכר נובע מכך שמשרד הפנים טרם העביר את מימון הבחירות לרשימות השונות בשל עתירה שהגישה סיעת ש"ס בה היא טוענת לבעלות על מנדט רביעי על חשבון סיעתו של המשנה לראש העיר, איתי סהר. הנושא עודנו מתברר בערכאות משפטיות וכל עוד לא התקבלה בו הכרעה, משרד הפנים ממאן להעביר את המימון על פי חלוקת המנדטים. כפועל יוצא מכך, גם הרשימות האחרות שאין להן כל קשר למחלוקת הזו טרם קיבלו את הכסף לו הם ממתינים. עבודה ביום הבחירות נחשבת ללא כל ספק לדבר משתלם ביותר כאשר הפעילים יכולים להגיע לסכום של כ- 1,000 שקלים עבור יום עבודה מלא או לכל הפחות לקבל סכום של כמה מאות שקלים עבור עבודה של מספר שעות באחת הקלפיות.

א' (17.5) אחד מהנערים שהועסק במטה של המועמד לראשות העיר איתמר שמעוני סיפר השבוע ל"סטאר": "הרגשנו שאנחנו בני מזל שקיבלו אותנו לעבוד במטה, גם כשמדובר היה ב – 14 שעות של עבודה על הרגליים. פניתי למטה של שמעוני שהיה באזור המדרחוב ושאלתי אם צריכים עובדים, ובאותו יום החתימו אותי על חוזה, האמת היא שלא הסתכלתי מה בדיוק רשום על ההסכם אני זוכר ששאלתי 'מה קורה אם שמעוני לא נבחר?', ואמרו לי – 'אף אחד לא עובד בחינם', אז נרגעתי".
כמו א' גם י' (18) הרגיש בר מזל והיה מוכן להגיע למספר כנסים ותדריכים, לספוג נסיעות על חשבונו להבאת סוללות לטלפון וחולצות של המתמודד – כשמול עיניו עמד הסכום המיוחל: "הגעתי דרך חברים שאמרו לי שכדאי לי היות ומקבלים כסף טוב. למרות כל הזמן שבזבזתי לפני כן, שכנעתי את עצמי שזה ממש לא נורא כי זה שווה את המטרה".
חלק מהנערים שהועסקו במטה ביקשו לקרוא את הסכם העבודה על מנת לוודא את הבטחת זכויותיהם אולם גם כאשר בקשתם לא נענתה, לא נדלקה להם נורה אדומה והם המשיכו בעבודתם: "כשהגענו אני וחבר שלי להירשם ולחתום על חוזה, החבר מבקש לראות את החוזה ולעבור על האותיות הקטנות, במטה סירבו בטענה שזה כבר לא אצלהם" מספר אחד הנערים "באותו ערב הוא מקבל טלפון שבו מודיעים לו שלא יגיע לעבוד היות ואין לו זכות הצבעה, מה שלא היה נכון, כי לרשות המקומית ניתן להצביע החל מגיל 17 והוא כבר בן 17.5. ביום הבחירות אני מגיע בשש וחצי לקלפי שבו הוצבתי במתנ"ס הרצוג בשכונת ברנע, עמדנו שעות על הרגליים חילקנו פליירים בחום בחוץ ולקראת ערב בקור ועדיין על הרגליים והאמת שכבר התחלנו להזדהות עם המועמד. נתנו את כל הלב והנשמה ועזבנו רק בשעה 12 בלילה".

"תשמע, יש בעיות"

בעיר אשקלון גם כשזה נגמר זה לא נגמר וביום שלמחרת התעוררנו למציאות של עדיין ספירת קולות שהביאו כמה ימים לאחר מכן להגשת עתירה לבית המשפט ולטענה לאי סדרים בחלק מהקלפיות שלכאורה השפיעו על התוצאה.
תומכיו של ראש העיר הנבחר אמרו אז כי שמעוני לא יודע להפסיד בכבוד ומנגד תומכי שמעוני היו מוכנים להישבע כי ראו זיופים במו עיניהם וכי התוצאה עדיין איננה סופית. כך או כך, בית המשפט דחה את הטענות לזיופים ושמעוני משך את העתירה וחויב בסכום כספי משמעותי עבור הוצאות משפט. מכל מקום מי שעמדו בתווך היו אותם פעילים שעבדו עבור המועמדים השונים ונותרו ללא התשלום שבושש להגיע.
אחד הפעילים שעמד בקשר עם בני הנוער עד שנגמרו לו התשובות ידע לספר: "תחילה הובטח לנו שמשרד הפנים יעביר את הכסף בהקדם וכך אמרתי לנערים, אך לצערי כל החזקים קיבלו תפקידים והחלשים נשארו חלשים- עיקר הטענות מדברות על איזו שהיא עתירה שהגישה סיעת ש"ס ובגלל הערעור הזה טרם קיבלו את הכסף ממשרד הפנים, אותנו זה לא מעניין ובטח שלא את בני הנוער שעבדו קשה מאוד".
כשסיימו תושבי אשקלון להשמיע קולם בקלפיות הפזורות בעיר, חיכו אותם בני נוער מספר ימים ויצרו קשר לשאול מתי יקבלו את שכרם.
פעיל אחר שעבד עבור אחת הרשימות למועצת העיר אמר ל"סטאר": "אמרו לנו שתוך שבועיים נקבל את הכסף – אני מתקשר לאחראי שאומר לי 'תשמע יש בעיות, עד סוף חודש דצמבר יעבירו לכם את הכסף', אני מחכה וכלום לא קורה, מתקשר ואומרים לי ב- 20.1 תקבל את הכסף בלי שום בעיה ומאז כל פעם שאנחנו מתקשרים אין מענה, המרכז סגור וההרגשה היא של אכזבה גדולה. שעבדת, בזבזת זמן אנרגיה כנסים, עניינים, על סתם".


הרב יעקב אביטן אמר השבוע ל"סטאר": "שום מפלגה באשקלון לא קיבלה כסף – לא איתמר שמעוני, לא ישראל ביתנו לא תומר גלאם, הם לא יכולים לחלק כספים כי משרד הפנים צריך לתת להם סכומים גדולים שמגיעים למאות אלפי שקלים. הם לא קיבלו כי יש עתירה וב -20 לחודש יכריע בית המשפט המחוזי בבאר שבע ואז ישוחררו הכספים. אף אחד באשקלון לא קיבל כסף. אני צעקתי גוועאלד במשרד הפנים אמרתי שיחלקו לרשימות האחרות בינתיים הרי הסכסוך לא נוגע ליתר הרשימות, אבל זה לא עזר. אמרתי 'תחלקו לכולם תורידו לנו ולאיתי סהר מנדט כדי שלא כולם יהיו תלויים בנו'. צעקתי, דיברנו עם כל העולם אבל לא ניתן לעשות את זה מבחינה משפטית. אנחנו מנסים לעשות הכל כדי שישחררו את הכספים האלו".
שמעוני ביקש להעביר מסר ברור: "אני עונה לכולם ומדבר עם כולם ולצערי אנחנו עדיין מחכים למימון מפלגות,
הנייד שלי גלוי לכולם אבל כל עוד אין החלטה בעתירה של ש"ס, במשרד הפנים לא מעבירים לאף מפלגה את התקציב שמגיע לה. צר לי שזה ככה, אבל כשנקבל את הכסף אין פעיל שיישאר בלי תשלום. מגיע להם והם יקבלו את הכסף הזה".
אז מי מכם שהגיע לקלפיות ביום הבוחר וראה את בני הנוער מחייכים חיוך שובי לב, מוסרים לכם פלאייר כמעט בקידה לובשים חולצות של המועמד שמעוני כאילו סיימו איתו ביחד מסלול טירונות וחשבו לעצמם-איזה נוער יש לנו ..פעיל, נלהב משתתף פעיל ביום הדמוקרטי ביותר של מדינת ישראל, שיחשוב פעמיים
הכל חזיון תעתועים ומשחק של פינג פונג בין משרד הפנים למועמדים מופסדים
ולנו רק נותר לקוות שהפרשה תסתיים באחד אפס לטובת בני הנוער והמבוגרים האשקלונים שאין להם יד ורגל בפוליטיקה של עסקנים.