עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

איזה לחץ


היועץ המשפטי לשעבר בעיריית אשקלון איתן צוריאל מסר השבוע עדות במשפטו של ראש העיר לשעבר איתמר שמעוני וחשף לחצים חריגים שהופעלו עליו על מנת לקדם פרויקט של היזם יואל דוידי * בנוסף הוא רמז כי הליך בחירת מחליפתו לא התנהל על פי כללי מינהל תקין

משפטו המסועף של ראש העיר אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני, נמשך גם השבוע כאשר היועץ המשפטי לשעבר של העירייה, איתן צוריאל עלה על דוכן העדים ומסר עדות מעניינת.

עיון בלוח הדיונים בתיק מגלה כי ישנם עוד עשרות דיוני הוכחות שקבועים עד לשלהי חודש מרץ – עובדה שמחזקת את ההנחה עליה דיווחנו ב"סטאר" כבר במועד הגשת כתב האישום כי המשפט צפוי לארוך מספר שנים.

צוריאל פרש מהעירייה בסוף שנת 2014 לאחר כשלושה עשורים כך שהוא בחלט נחשב כבר סמכא בכל הקשור לאופן שבו התנהלו הדברים בקומה הרביעית בבניין העירייה. אם כי יש לציין כי צוריאל עבד תחת שמעוני במשך כשנה בלבד.

בעדותו מציין צוריאל כי הופעלו "לחצים חריגים" בכל הקשור לקידום הטיפול בבניין פאר בבעלותו של איש העסקים והיזם יואל דוידי. צוריאל סיפר כי שמעוני ומנכ"ל העירייה באותם ימים, חיים סופר, הפעילו לחצים על מנת שיימצא פתרון ותהיה אפשרות להנפיק היתר בנייה.  

תובעת: באיזה מסגרת זה נעשה מצד ראש העיר?

צוריאל: "כשראש העיר מבקש למצוא פתרון לנושא הזה, היו אצל ראש העיר מספר פגישות וכמה שיחות טלפון ואצל המנכ"ל היה עוד יותר".

תובעת: איך התבצע הזימון?

צוריאל: "לפעמים נקבע מראש ביומן או מזכירת ראש העיר ולפעמים ראש העיר היה פונה באופן ישיר. אבל בגלל הלחץ, זאת לא ישיבה מתוכננת, אלא 'תעזוב הכל ותבוא לישיבה'.

איתמר לחץ מאוד ודרש למצוא פתרון להוציא היתר בניה. למצוא פתרון לערר, אחרי שלחצו שננסה להוציא היתר למרות הערר אז אחרי שהסברנו שלא ניתן אז, למצוא פתרון לערר".

תובעת: כמה שיחות טלפון היו מאיתמר שמעוני?

צוריאל: "אולי שלוש".

תובעת: באיזו מידה הכיר שמעוני את פרטי המקרה?

צוריאל: "אני חושב שהוא הכיר, הסברנו להם. הוא והמנכ"ל נכנסו לפרטים הקטנים כדי לקדם את זה".

תובעת: מה ידע שמעוני על רכישת פאר על ידי דוידי?

צוריאל: "שניהם ידעו שהיזם הוא דוידי על סמך זה שהנושא עלה בישיבות והשם שלו הוזכר".

תובעת: מה לגבי המנכ"ל?

צוריאל: "היו ישיבות אצל המנכ"ל ושיחות טלפון לא מעט. היו ישיבות שחזרו על עצמן. אנחנו יושבים בישיבה ואומרים 'לא, לא, לא' ואחרי שבוע עוד ישיבה כאילו משהו השתנה. הוא רצה שנמצא דרך לקדם את העניין. הזימונים אצל סופר היו חלקם עם אנשי ההנדסה וחלק מהם רק עם עו"ד מרכוס".

תובעת: את מי בעירייה שיתפת בלחצים הללו?

צוריאל: "בלשכה המשפטית בעיקר את עו"ד מרכוס שהייתה רפרנטית בנושא תכנון ובניה, מהנדס העיר, מזכיר הוועדה משה פוקס. אני מסביר להם על הלחצים ואפילו שואל אותם אם יש פתרון".

תובעת: אתה אומר מי לוחץ?

צוריאל: "אני חושב שכן, ראש העיר והמנכ"ל".

תובעת: תתייחס לכך שראש העיר והמנכ"ל לוחצים בעניין כזה?

צוריאל: "בנושאים של תכנון ובניה ראש העיר מתערב בפרויקטים הגדולים. נגיד רוצה לקדם פרויקט דגל מתעניין באופן כללי, מביע עמדה לגביהם. לא מתערב בנושאים פרטניים ולא נכנס לפרטים קטנים בדרך כלל. המנכ"ל הקודם למיטב ידיעתי מעולם לא התערב בנושאי תכנון ובנייה. לפני הקדנציה של שמעוני אני לא זוכר התערבות כזו. אני לא זוכר מקרה כזה אבל לא אומר שזה קרה. בתקופת שמעוני זה כן קרה. בנושאים של בניין פאר הלחצים היו חריגים. כאן התשובה שאין לנו פתרון לא התקבלה ונדרשנו שוב ושוב לומר שאין לנו פתרון".

בעדותו מתייחס צוריאל גם למכרז שפורסם למציאת מחליפו ורמז כי ההליך לא היה על פי כללי מינהל תקין: "במכרז למינוי המחליפה שלי, אחד מתנאי הסף שהמועמד צריך לעמוד בדרישה, הוא צריך להיות ממונה על חמישה עובדים, כתנאי סף. אני סברתי שמי שלא עומד בתנאי הזה, לא יכול לגשת למכרז והמועמדות שלו צריכה להיפסל על הסף. אני לא עשיתי עם זה שום דבר, כי הבנתי מראש והיה ברור לי מי ייבחר ואני ממילא עוזב. אפילו אמרתי למשנה שלי לא לגשת כי היא תתבזה ולא תיבחר. דיברתי עם מנהל משאבי אנוש ואמרנו שמי שלא עומד בדרישה הזו צריך להיפסל ודיברנו על הילה רווח ספציפית. ועדת המכרזים חשבה אחרת".