עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

אחרי שנתיים של סכנה לציבור, מתוכנן חיזוק כיכר התמנון שקרסה

מה שעשתה יממת גשמים לפני שנתיים, לא עשו מבקר העירייה והמדינה במשך בשנים. הגשמים חשפו את המחדל, תשתיות העיר מוקמות ללא כל פיקוח ראוי של החברה הכלכלית, וגרמו לקריסת כיכר התמנון בצומת אריה תגר-רפאל איתן. אחרי שנתיים של סיכון לנוסעים ולהולכי הרגל, מתחילים בתכנון

בכל מטח גשמים בשנים האחרונות, שוב חוזרות התמונות העצובות של תשתיות שקורסות ומסכנות חיים, לא תשתיות ישנות בשכונת אפרים צור, אלא תשתיות חדשות בשכונות החדשות. חצרות גני ילדים שהוקמו לא מזמן קורסות לעצמן, בורות נפערים במדרכות חדשות וכבישים נשטפים אל הים. כך שהיה בחורף של לפני שנתיים, כיכר התמנון קרסה לתוך הים, מאז, השתנו מסלולי הנסיעה של האוטובוסים בעיר, ושכונה שלמה נותקה מטיילת רפאל איתן.

הכביש הזמני שקבעה העירייה, עת קרסה הכיכר וגלשה אל הים, נותרה קבועה מזה שנתיים ימים, וככל הנראה תישאר כך לאור תקופה ארוכה, וזאת על פי הודאת העירייה כי ראש העיר תומר גלאם "פועל מול משרד הפנים להשגת התקציב הנדרש לביצוע העבודה הנוכחית שיש בה כדי לתת מענה ארוך טווח לסוגיית המצוק בנקודה זו". הבנתם, חיזוק המצוק התומך בכיכר לא יתקיים כי אין תקציב, אך לכיכרות ולעמודי זיכרון בכל שבוע ל"מייסד העיר" יש.

תזכורת קטנה לחוסר היכולת המוכחת של ראש העיר והנהלת העיר בהגנה על המצוק. ראש העיר הצהיר לפני מספר שנים כי  בעירייה עובדים על פרויקט הגנה בעלות של מיליונים. זה התחיל בפרויקט גיאוטיובים  והמשיך לפרויקט הטלת החול, אשר לאחר החורף של השנה שעברה לא השאיר גרגיר חול מ- 400.000 טונות החול שהוטלו, תהליכים של כישלונות ידועים מראש. גם הודעת העירייה השבוע כי מבקשת כספים לחיזוק הכיכר, הנה מס שפתיים.

למרות קריסת הכיכר והעובדה כי המצוק בסמוך לא מוגן, ממשיכה עיריית אשקלון לפתח בסמוך וצמוד לכיכר, מה שייצור לחץ נוסף על המצוק, אשר יקריס את הכיכר וכל מה שיבנה בסמוך.  עד שלא תקוים הגנה מקומית, יש חשש אמיתי כי נראה תמונות מהעבר.

 

מיליונים הושקעו מושקעים על רצועת המצוק המתפורר אשר נסוג בשנים אחרונות ב 55 מטר, ונמצא כיום בסכנת התמוטטות עם כל ההשקעות העירוניות שנבנו עליו. הטלת המיליונים בבניית רצועת החוף והטיילת מוטלים בספק אם יחזיקו מעמד מקריסה בעשור הקרוב.

 

עיריית אשקלון ככל הנראה תקים כביש כזה או אחר, והם יתפללו כי השנים הבאות יהיו שנות בצורת, כאלו שלא יסכנו את הכביש החדש ללא תמיכה של המצוק. כי אם נזכה לשנה ברוכה, נראה שוב קריסת מערכות.