עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

אוהבים ירוקים? הגוף שלכם מודה לכם

גפן בן צור, נטורופטית

מאת: גפן בן צור נטורופתית N.D

הצבע הירוק מסמל התחדשות, צמיחה וחיוניות. צמחים ירוקים, אצות וחיידקים מסויימים מבצעים פוטוסינתזה ומשחררים חמצן – תהליך החשוב לקיומנו על פני כדור הארץ. מי שאחראי על קליטת אנרגיית השמש בתהליך זה הוא הכלורופיל. זהו נוגד חימצון חזק בעל תרומה משמעותית לבריאות. בואו להכיר את מי שנמצא בראש הרשימה בקרב שוחרי הבריאות- הירוקים.

מנקים את הגוף ואת מערכת העיכול

אנו חשופים באופן שגרתי לרעלים המגיעים אלינו מבחוץ- מזון ואוויר, ומבפנים- פסולת הנוצרת בגוף בתהליכי חילוף החומרים. מערכות הגוף האחראיות על ניטרול ופינוי הרעלנים הן הכבד, מערכת הלימפה והכליות. כאשר נוצר עומס של פסולת ורעלנים בגוף או שאחת ממערכות הפינוי עובדת בצורה פחות יעילה, אנו עלולים לסבול מעייפות, דלקות פרקים, גאוט, קושי לרדת במשקל, בעיות עיכול ועוד. לכלורופיל תכונה המסייעת לו להיצמד לרעלים בגוף ולסלק אותם החוצה. לדוגמה, כלורופיל יודע להיקשר לאחד החומרים המסרטנים המצוי בעשן סיגריות, בנזופירן ולפנות אותו מהגוף.

משפרים רמות אנרגיה וחיוניות

מולקולת הכלורופיל המצויה בצמחים הירוקים דומה במבנה שלה למולקולת ההמוגלובין, החומר האחראי על הובלת החמצן בגוף. עובדה זו עשויה להצביע על הקשר בין צריכת ירוקים ושיפור רמות האנרגיה בגוף. כלורופיל, ויטמינים ומינרלים המצויים בירוקים תורמים להתחדשות מאגרי ההמוגלובין בדם. במצבי אנמיה מחוסר ברזל, נטילת תוסף ברזל יחד עם מקורות לכלורופיל משפרת את המדדים בצורה מהירה יותר מאשר נטילת ברזל לבדו.

תורמים לפעילות מערכת העיכול וריפוי כיבים

כלורופיל מסייע בריפוי כיבים במערכת העיכול, מעודד חידוש רקמות ומוריד את רמת החומציות. ירוקים מסייעים לטיפול ומניעה של עצירות ומסייעים לטיהור הכבד והרחקת פסולת מהגוף. ירוקים מומלצים- נבטי אלפלפא, פטרוזיליה, תרד, סלרי, כוסברה, קייל, חסה, ספירולינה, כלורלה ועוד.

ירוקים לדיאטה

מאכלים ירוקים

ספירולינה– בניגוד למה שחושבים, ספירולינה אינה אצה, אלא מוגדרת כציאנובקטריה. ספירולינה שייכת למשפחה מיוחדת שנקראת "כחוליות" בגלל צבען הכחול-ירוק, יש מאפיינים משותפים עם משפחת האצות בזכות תכולת הכלורופיל ויכולתן לבצע פוטוסינתזה. היא מוכרת בהשפעתה על הגברת רמות האנרגיה, מסייעת בניקוי רעלים- יש לה יכולת מיוחדת לספוח רעלנים ומתכות מהסביבה, לכן גם חשוב שמקור המים בו היא גדלה יהיה נקי. היא מכילה שפע של ויטמינים, מינרלים, חלבון ונוגדי חימצון. נאס"א הפיקו תוסף תזונה של ספירולינה עבור אסטרונאוטים שטסו לחלל. ספירולינה תורמת לתהליך הרזיה, בין היתר על ידי השפעה על תחושת השובע ובזכות היותה מקור עשיר ברכיבי תזונה חיוניים. כאשר רוצים לרדת במשקל, חשוב למלא מאגרים, חוסרים תזונתיים מסויימים עלולים לעכב ירידה במשקל.

תה ירוק– מלבד תרומתו לבריאות הלב ושמירה על המוח, תה ירוק, או בשמו האמיתי- קמליה סיננסיס, תורם לתהליך הרזיה. מה שעומד כבסיס להצלחת התהליך הוא אימוץ אורח חיים בריא ומאוזן, שכולל תזונה מותאמת ופעילות גופנית. שילוב שתיית תה ירוק באופן שגרתי תייעל את תהליך ההרזיה על ידי השפעה על חילוף החומרים. החומרים הפעילים שמשפיעים על כך נקראים קטכינים, כהבולט והחזק מביניהם נקרא EGCG. ההמלצה היא 3 כוסות תה ירוק, כשהאחרונה היא לפני ארוחת הערב, בגלל ההשפעה המעוררת.

לוטאין: בריא לעיניים שלכם

פיגמנט נוסף שקיים אף הוא בירוקים נקרא לוטאין. זהו פיגמנט בצבע צהוב- כתום, שייך למשפחת הקרטנואידים ונמצא בירקות ופירות צהובים וירוקים. ככל שהירק בצבע ירוק כהה יותר, כך הוא מכיל יותר כלורופיל וגם יותר לוטאין. מדובר בנוגד חמצון התורם לבריאות העיניים. הוא נמצא במקולה, שהיא האיזור המרכזי ברשתית העין שאחראי על חדות הראיה.

על "האור הכחול" שמעתם?

גלי אור כחול נפלטים ממסכים: סמארטפון, טלויזיה, מחשב, טאבלט ושלטי חוצות. אלו גלי אור קצרים אשר עלולים לפגוע בראייה ולזרז התפתחות של מחלות עיניים כמו ניוון מקולרי. השפעה נוספת של האור הכחול היא עיכוב הפרשת מלטונין, הורמון החיוני להירדמות ושינה. לוטאין, אותו פיגמנט נוגד חימצון המצוי בעין, סופג את גלי האור הכחול והמזיק, מנטרל רדיקלים חופשיים ושומר על העיניים.