עיתון סטאר דרום – חדשות באשקלון ואיזור הדרום

אהבת בשרים

 

 

נמנעים מאכילת בשר בתשעת הימים או שאין לכם מושג על מה מדובר? מסתבר שבאשקלון המסורת העתיקה חיה ובועטת גם בקיץ 2019 * רגע לפני תשעה באב  יצאנו למסע בין מסעדות 

בשרים מוכרות בעיר וניסינו להבין כיצד מתייחסים הלקוחות לאחת התקופות הקשות בהיסטוריה של העם היהודי וכיצד היא משפיעה על הקיבה שלהם עד עצם היום הזה 

 

"יש סושי כשר באשקלון?" שאל אחד המשתתפים באחת מקבוצות הוואטסאפ הפופולאריות בעיר בהן חברים למעלה מ-150 תושבי אשקלון, רובם הגדול מוכרים ביותר מתחומים שונים בעיר. "פשוט אסור לאכול בשר אז אני מחפש משהו אחר", המשיך כמו בטון מתנצל על עצם השאלה. בקבוצת וואטסאפ אחרת, פופולרית אף היא בקרב רבים מאשקלון, העלה אחד החברים תמונות של בשר על האש. התגובה לא איחרה לבוא ."תשעת הימים " העיר לו חבר נוסף כמו בכדי לומר 'למה להוציא לנו את העיניים? הרי חלק נכבד מהחברים לא אוכלים בשר בימים אלו".

תקופת שלושת השבועות המכונים "ימי בין המצרים", שבין צום יז' בתמוז ועד לצום תשעה באב מוגדרים כימי אבל. צום יז' בתמוז מסמל את היום שבו החל המצור על ירושלים, בשנת 70 לספירה, שלושה שבועות לאחר מכן נפלה העיר ונחרב בית המקדש השני. כיום אנו מסמלים את ימי האבל בשני הצומות הללו. אבל אם בתחילת אותם שלושת השבועות מנהגי האבלות מצומצמים יחסית, הרי שבתשעת הימים – הימים שבין ראש חודש אב לצום תשעה באב, מנהגי האבלות הופכים לממשיים הרבה יותר. המנהגים הרווחים הם לא ללכת לים או לבריכה, לא להסתפר או להתגלח (כאשר על פי חלק מהמנהגים לא עושים זאת בכל שלושת השבועות), והמנהג שמקשה על לא מעט ישראלים בכלל ואשקלונים בפרט- בימים אלו, למעט שבת, ישנו איסור לאכול בשר. אם חשבתם שמי שמקפידים על האיסור אלו רק חובשי כיפות חרדיים, או דתיים לאומיים, הרי שבאשקלון המצב שונה לחלוטין, כאשר רבים מתושבי העיר מקפידים על מנהגי האבלות בכלל ועל אי אכילת בשר בפרט.

 

 "אלוהים יחזיר לכם שפע"

 

אך התושבים אינם היחידים שימים אלו משנים את שגרת הארוחות שלהם, מתברר כי , גם בעלי עסקי המזון נערכים מבעוד מועד לתקופת תשעת הימים. חלקם משנים את התפריט, אצל חלקם הזמנות הדגים עולות וחלקם אף סוגרים את בית העסק בתקופה זו, ומנצלים אותה למעט מנוחה. אחד מהם הוא "המעורב של ממן", אחד המקומות המוכרים והמשובחים באשקלון, עסק ששמעו יצא למרחקים ומוכר גם ברחבי הארץ בזכות מנת המעורב באיכותית והייחודית העשויה בדוכן קטן בסמוך למדרחוב באשקלון. כתבות רבות במדורי האוכל הוקדשו לקסם של אותה מנה ייחודית, המוגשת באותו דוכן כבר למעלה מ 40 שנה. 

באופן מסורתי בכל שנה סוגרים בעלי המקום את המקום למשך תשעת הימים. לקוחות שעברו שם השבוע קראו את השלט המבשר על הסגירה והפתיחה מחדש לאחר צום תשעה באב. "דבר ראשון אני אתחיל מהפן ההלכתי – אין הלכה לא לאכול בשר למעשה זה מנהג", מספר שי ממן העובד במקום ומוכר היטב ללקוחות "אבל זה מנהג שמושרש חזק מאוד ולמעשה זה הפך להיות כמו הלכה, ואפילו יותר חזק מהלכה. אנחנו מקפידים לא לאכול בשר באותם ימים. יחד עם זאת באותה תקופה היקף העבודה יורד כי הרבה אנשים לא אוכלים בשר. מכיוון שיש ירידה בעבודה, אנחנו מנצלים את העובדה הזו ולוקחים חופש. יש לנו שבועיים בשנה, את פסח ואת הימים האלו ואנחנו מנצלים את זה. אפשר לומר שזה החופש השנתי שלנו, מה עוד שבימים אלו מאוד חם ואנשים בים ובקניון הממוזג ופחות במדרחוב. אז אנחנו מעדיפים לחזור אחרי החופשה הזו בכוחות מחודשים. אנחנו אנשים מסורתיים ובימים האלו אנחנו סוגרים ומתרעננים".

 

יש שינוי לעומת שנים קודמות מבחינת השמירה של תושבי העיר על המנהג?

"אני דור שלישי בעסק, עובד בו משהו כמו 12 שנים, סבא שלי ואבא שלי סיפרו לי שבעבר לפני הרבה שנים כשהם היו עובדים בתקופה הזו הם היו מרגישים ירידה בעבודה כי הרבה אנשים לא היו אוכלים בשר".

אתה חושב שבאשקלון המנהג מורגש יותר מבערים אחרות?

"אני חושב שכן, כי זה משהו במנטליות שלה. אנשים באשקלון ובדרום יותר מסורתיים יש אחוז מאוד גדול באוכלוסייה שהוא שומר מסורת, גם בשנת 2019 המסורת מחזיקה, מסתבר שזה דבר חזק מאוד. זה מנהג חזק ולפעמים המנהג יותר חזק מההלכה" 

אלו תגובות אתם מקבלים מהלקוחות?

"למען האמת המון תגובות חיוביות. נכון שיש כאלו ששואלים למה סגרנו, אבל רוב האנשים אומרים 'שאלוהים יחזיר לכם על התקופה שאתם סגורים ולמעשה אבלים על בית המקדש והשם יחזיר לכם שפע' ".

 

מול המעורב המפורסם ניצבת לה "שווארמה ראש העיר" המיתולוגית. המקום הוא ללא ספק אחד המקומות המוכרים ביותר באשקלון ולא בכדי. האוכל והשירות המצוין במקום גורם לו להיות מלא עד אפס מקום בשעות הצהריים. אז נכון, אמנם השווארמה לא סגרה את שעריה בתשעת הימים אבל מתברר כי אנשי מקום ממש לא אדישים לימי האבל והתפריט מעיד על כך: "בתשעת הימים, א'- ט' באב כולל, יתווספו לתפריט המנות הבאות: סנדוויץ' טוניסאי, חביתות ירק, שקשוקה, פלאפל ועוד", מודיע חגיגית השלט המוצב במקום. השינוי מעיד כי אנשי המקום, בוודאי עקב ניסיונם הרב, מבינים כי לקוחות רבים שאינם צורכים בשר בתקופה זו ירצו לאכול מאכלים אחרים, וכדי לא לאבד אותם, התפריט כאמור מגוון יותר ומתאים לכולם. בצום עצמו אגב, המקום סוגר את שעריו.

השבוע פגשנו את להב כהן כשהוא מתכונן לעוד יום עבודה, שלא צפוי להיות עמוס במיוחד: "מבחינת עבודה, אפשר לומר שיש ירידה בכמות האנשים שעוברת בכלל במדרחוב. בגלל שאין אירועים אנשים לא קונים בגדים או מוצרים לילדים. המנהג של לא לאכול בשר נהיה יותר נפוץ מדי שנה, באשקלון מרגישים את זה יותר מאשר ערים באזור המרכז כאן האנשים יותר שומרים, יותר מסורתיים".

 

זה זמן שמורידים בו הילוך?

"כן, אנחנו עושים סידורים, מטפלים בעסק במה שלא מצליחים לטפל במהלך השנה בפעולות השוטפת נחים יותר, פחות לחץ. יוצאי אתיופיה ותימנים אוכלים, יש את השבוע שחל בו שבו אנשים יותר מחמירים, השנה זה לא יוצא שבוע שחל בו כי תשעה באב יוצא ביום ראשון. 

מראש חודש אב מרגישים ירידה ואז חוזרים בחזרה לשווארמה והכל מסתדר, בסופו של דבר מסתכלים על זה חודשית".

 

"באשקלון מכבדים את המסורת"

 

מי שמכיר היטב את מאכלי הבשר הוא אבי חוגי שמפעיל מסעדת בשרים בחמש השנים האחרונות. לדבריו, גם הוא חש בירידה משמעותית בהיקף העבודה בתשעת הימים אולם הוא ממשיך לפתוח את בית העסק שלו גם בתקופה זו. השבוע הוא אמר ל"סטאר": "באשקלון מכבדים את המסורת ומתחזקים משנה לשנה המסורת הזו יותר מתחזקת ומשפיעה על כל האנשים והעדות. זה הולך ומתחזק, אני אישית גם שומר והמשפחה וכולם מאמינים למרות שמדובר במנהג".

 

אתה מרגיש ירידה בעבודה?

"בהחלט. יש ירידה של אולי 80 או 90 אחוז אבל עסק שהוא פתוח, עדיף מאשר עסק שהוא סגור רק בשביל העשרה אחוז הנותרים, הלקוחות הקבועים שנוכל לתת להם את המענה שיבואו לאכול וליהנות ממה שהם רגילים אליו. הכנסנו קצת דגים לתפריט כדי לאזן, אבל זה לא כמו שאנחנו עובדים נטו מאה אחוז. ברוך השם אנחנו שמחים שאנשים מתחזקים ושומרים אנחנו גם חיים באמונה מלאה בנושא הזה".

 

לדעתך שמירת המסורת מורגשת יותר באשקלון מאשר בערים אחרות?

"אני חושב שככל שמדרימים מרגישים את זה יותר, אם תסע דרומה מאשדוד לאשקלון, שדרות, נתיבות, אופקים ככל שאתה הולך יותר דרומה זה יותר חזק ומורגש. נדיר למצוא באזורים האלו חנות פתוחה לממכר בשר או מסעדה שמגישה מאכלי בשר בתשעת הימים".

 

מי שמחזק את דבריהם של בעלי המסעדות הוא גורם ברבנות באשקלון שאמר: "אנו מרגישים הבדל עצום בתשעת הימים, משנה לשנה המודעות לעניין הולכת וגוברת. רוב האוכלוסייה בעיר היא מסורתית ולכן בתי עסק מדווחים לנו על ירידה בכמות המכירה של הבשר. הם מציעים מנות דגים כדי למלא את החלל. כי אחרי הכול אלו ימי חופשה, ישנן מסעדות שסגרו לגמרי בתשעת הימים".

 

להערכתך יש להם ירידה ברווחים בעקבות כך? 

"אני לא ממש יודע, אני מבין שמסעדות מציעות דגים במקום ואני רק יכול לשמוח על כך. אני חושב שהלקוחות מעריכים על זה. מן הסתם זה נותן הרגשה מאוד טובה ללקוחות שהם קונים בבית עסק שער לרגשות שלהם ולא רק מתעסק בטעמים". 

 

ומה חושבים התושבים עצמם? תושבת העיר אמרה השבוע: "אצלנו לא אוכלים בשר מראש חודש אב עד אחרי תשעה באב, לא בבית ולא בחוץ. האמת היא שאני עושה את זה כבר הרבה שנים אני רגילה לזה עוד מאז שהייתי ילדה בבית של ההורים שלי. אני אמנם לא דתייה אבל זה עניין של מנהג ואנחנו ממשיכים לשמור עליו".

תושב אחר הוסיף: "אני אמנם אוהב לאכול בשר, אבל אני מקפיד לא לאכול בשרים בתשעת הימים. יש כאלו שיקראו לי פרימיטיבי אבל זה משהו שבא מהבית, כבר הרבה מאוד שנים. אפשר להיות צמחוני לכמה ימים לא יקרה כלום, אני חושב שמי שבאמת חשובה לו המסורת יוכל להחזיק מעמד ולא לאכול בשר עד אחרי תשעה באב והמסעדות ששומרות ומשנות את התפריט ירוויחו כפליים".

מנגד, ישנם כאלו שלא מבינים על מה המהומה: תושב שכונת כוכב הצפון התייחס לנושא ואמר: "אני לא דתי והעניין הזה לא מדבר אליי. לי אישית ולחברים שלי זה לא ממש משנה, אנחנו אוכלים בשר כרגיל. לא מתכוונים לעצבן אף אחד אבל אני לא רוצה שאנשים ייכנסו לי לצלחת, גם ככה יש לנו הרגשה שהדת מתערבת יותר מדי פעמים בחיים של החילונים שרק רוצים לחיות בשקט".